Koning Oedipus in Gent: de pest aan corona!

Op vrijdag 25 maart 2022 vond over de hele wereld het jaarlijkse Festival Européen latin grec plaats. Als onderdeel van dit evenement organiseerde onze afdeling een bloemlezing van Sophocles’ Oedipus Tyrannus in het kader van de coronacrisis, met de titel ‘Koning Oedipus in Gent: de pest aan corona!’. We genoten van interpretaties van de tekst door een indrukwekkende en diverse cast: naast leerlingen van het Sint-Jozefsinstituut Torhout en de Bron Tielt namen ook acteurs Princess Bangura (NTGent) en Bruno Vanden Broecke deel, evenals GEMS-voorzitter Erika Vlieghe, Topdokter Piet Hoebeke, data-analyst Bart Mesuere, en onze rector Rik Van de Walle en vicerector Mieke Van Herreweghe. Een kort interview met Bruno Vanden Broecke zorgde voor een gepaste afsluiter.

Het volledige evenement kan bekeken worden op YouTube.

Wat een huzarenstukje om zoiets online te presteren en coördineren. En wat een sterk inhoudelijk verhaal! Of hoe jullie er alweer in slagen om Grieks tastbaar te maken in onze huidige samenleving. Wat moet het ook fijn zijn om daar als student aan te kunnen meewerken. (feedback van kijker)

Het prachtige interview met Bruno Vanden Broecke kan je hier integraal beluisteren. Het opmerkzame interview met Bart Mesuere kan je ook integraal bekijken.

De leerlingen die deelnamen aan het festival, zijn de winnaars van een wedstrijd die we uitschreven voor scholen en toneelgezelschappen. Er waren echter ook enkele inzendingen die maar nipt verloren, en die willen we hierbij even in de bloemetjes zetten.

• Bedankt aan de leerlingen van het Sint-Gertrudiscollege te Wetteren voor hun creatieve interpretatie van Akte 4, die ze indienden onder begeleiding van leerkracht Suzan De Saegher.
  • En een pluim voor drie van onze eigen studenten: Victoria Boudeweel Piscador, Quinten Goethals en Hanne Decraene zetten een mooie interpretatie van Akte 1 neer met een Gentse achtergrond.

Ik vind het inspirerend hoe de afdeling Grieks het brede publiek warm weet te maken voor de Oudgriekse taal en cultuur met activiteiten zoals deze. Leuk dat wij als studenten ook ons steentje konden bijdragen. Ik kijk al uit naar de volgende editie! (student-vrijwilliger Aube De Clerck)

Bedankt aan alle deelnemers!

Wanneer je naar een lezing kijkt, zie je meestal enkel het eindproduct. Daarom was het zeer fijn om nu ook eens achter de schermen aanwezig te zijn. Er kruipt veel meer werk in dan op het eerste gezicht lijkt. Het was dan ook zeer leerrijk om te zien hoe het festival beetje bij beetje meer vorm kreeg. Ik heb veel zaken bijgeleerd, die ik zeker ga meenemen naar de toekomst! (student-vrijwilliger Aurélie Petit)