Nicolò D’Alconzo, Women of fiction. The heroines of the ancient Greek novels and their Byzantine readers

Voorsmaakje

The world of the ancient Greek novels rotates around its excellent heroines: Callirhoe, Anthia, Leukippe, Chloe, Charikleia. The stories often revolve around their stunning beauty, the suffering that comes as a consequence of it, and the virtue with which they endure it. Outside the fiction, in the real ancient world, they were the construct of male authors, and, concerning them, antiquity has preserved only the opinions of male commentators. It is in this context of production and reception that the fame of the novels’ heroines lasted throughout Late Antiquity, the Byzantine era, and beyond.

For a while, the real world of 2023 too has seemed to rotate around one fictional heroine: Barbie, the plastic doll brought to life by Margot Robbie in Greta Gerwig’s film. Thanks to an all-out advertising campaign spreading its fame everywhere, Barbie became a global cultural phenomenon which sparked global debates. In this talk I explore how Barbie’s messages, and especially its contradictions, can help us understand some important aspects of the heroines of the Greek novels, like their objectification and centrality to the story. Moreover, Barbie can also help us look into the few real ancient women who are known to have read the novels, the nun Kassia and the princess Anna Komnene.

Barbie (2023)

Over de spreker

Nicolò D’Alconzo is a postdoctoral researcher in the ERC project Novel Echoes, which explores the reception of ancient Greek novels throughout Late Antiquity and the Byzantine era. He received his PhD from Swansea University and lectured in Classics at the University of Exeter, before joining Ghent University. He specialises in Greek novels, the collaboration of art and text, and the afterlife of the novels in quotation culture.

Praktische informatie

Wanneer? woensdag 22 november 2023, om 19u30

Waar? leslokaal 0.4 (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten (m.u.v. PhD-studenten) en scholieren. Anderen betalen €5 aan de kassa.

! Opgelet: deze lezing wordt in het Engels gegeven !

Jacqueline Klooster, Het vrouwelijk perspectief; de oudheid door de ogen van vrouwen

Voorsmaakje

Als eerste in een reeks lezingen over Griekse vrouw van de oudheid tot heden, gaat deze lezing in op de alleroudste, mythische, Griekse vrouwen, maar bekijkt ze door de lens van een extreem actueel gegeven. Het gaat om de enorme explosie van populaire fictie (Madeline Miller, Natalie Haynes, Jennifer Saint e.v.a.) die vanuit een vrouwelijk perspectief en veelal met een feministische insteek, de oudste Griekse (en in mindere mate Romeinse) verhalen opnieuw vertelt. Wat is het dat deze hervertellingen kennelijk op dit moment zo urgent maakt? Zijn ze anders dan de golf van literaire hervertellingen van Griekse mythen die we in de jaren 70 en 80 konden zien (Wolf, Maitland, Atwood)? In deze lezing probeer ik te komen tot een antwoord op zowel de vraag wat deze moderne hervertellingen beogen te bewerkstelligen en hoe ze dat doen. Met andere woorden: ik tracht elementen vast te stellen van een poëtica van de populaire hervertelling vanuit het vrouwelijk perspectief anno 2023.

Henri Cartier Bresson

Over de spreker

Jacqueline Klooster is universitair docent Griekse Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij heeft gepubliceerd op het gebied van Hellenistische poëzie en rond het thema schrijvende machthebbers in de oudheid. Begin dit jaar verscheen ook een nieuwe literatuurgeschiedenis die zij samen met vier collega’s op touw zette, getiteld Muze, vertel. Momenteel werkt zij met een beurs van het Lirafonds aan een boek over de explosie aan populaire hervertellingen van mythen vanuit een vrouwelijk perspectief.

Praktische informatie

Wanneer? woensdag 18 oktober 2023, om 19u30

Waar? auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten (m.u.v. PhD-studenten) en scholieren. Anderen betalen €5 aan de kassa.

Gunnar De Boel, Nikos Kachtitsis en het mythologische Gent

De Griekse auteur Nikos Kachtitsis publiceerde in 1967 zijn modernistische roman « O íroas tis Gándhis », Nederlandse vertaling « De held van Gent » door professor-emeritus Gunnar De Boel (UGent). « Uniek werk, belangrijke vertaling », beoordeelde criticus Willem Nijssen deze vreemde detectiveroman, die een mengsel is van mystery, fantasy en symbolisme, met goed merkbare invloeden van Maurice Maeterlinck, Edgar Allan Poe en Multatuli. Nikos Kachtitsis (1926-1970) bouwde op zijn Tolkiens rond de stad Gent een uitgebreide mythologie op, waarvan maar een klein deel de weg naar het gepubliceerde boek gevonden heeft. Roman en auteur worden door Gunnar De Boel tijdens deze boekvoorstelling uitgebreid toegelicht. Een voorproefje op https://biblio.ugent.be/publication/1251791 en op https://literairgent.be/lexicon/kachtitsis-nikos.

 

De boekvoorstelling gaat door in de Standaard Boekhandel, Kouter 31, Gent, op zaterdag 15 april om 15u.

Toegangsprijs: gratis.

Workshop on Editorial Practices of Byzantine Texts

During the past few decades, scholars have initiated debates about the methodologies of editing Byzantine texts. Several questions that had not been asked before, especially in relation to the specificity of Byzantine texts and manuscripts, have finally come to the forefront.

The intellectual authorship of a Byzantine text and its physical materialization often overlap and interact with each other. Many manuscripts, if not literally autographs, stand very close to the original version of texts. Sometimes, there is not even one single original, but the different versions are the reflection of authorial drafts or later elaborations. Manuscripts are often nonuniform and unstable, and present a complex and multilayered hierarchy of texts. Also, the changing linguistic reality of the Middle Ages in tension with a strong school tradition of grammar produces texts that invite the interventions of editors.

 

This workshop gathers together a group of scholars willing to share their reflections and experiences with editing medieval Byzantine texts. The workshop will address these and other similar questions:

  • How should editors deal with punctuation and accentuation? Which are the meaningful practices in manuscripts? And how do these relate to the oral performance and visual layout of texts?
  • How should editors reproduce unconventional orthography, linguistic flexibility and the fluctuation of registers? Which role does “school grammar” play in this respect?
  • Which is the role of literary genres and textual types? How should editions mark intertextuality and parallels? And what about the case of metaphrasis and rewriting?
  • What is the best way to edit texts that depend on other texts, such as commentaries and marginal scholia? And how can editors synoptically display the layers of successive annotations and textual expansions?
  • Why and how should we edit unfinished and preliminary texts, especially when a more accomplished version is preserved? Similarly, how should we treat apographa, especially the late copies of pre-Byzantine texts?

 

Programme

 

Date: Wednesday 24 May 2023

Location: leslokaal 0.4 (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

 

9-9.30: Introduction (Floris Bernard – Julián Bértola)

 

9.30-10.10: “The challenges of editing rhetorical texts” (Antonia Giannouli)

10.10-10.50: “The complexities of editing florilegia” (Alessandra Bucossi)

 

10.50-11.10: Coffee break

 

11.10-11.50: “Editing Andronikos Kallistos’ works: Problems, remarks, solutions” (Luigi Orlandi)

11.50-12.30: “Editing Aristotle’s Organon in 1495: The models for Aldus Manutius’s Editio princeps of the First Analytics” (José Maksimczuk)

 

12.30-14: Lunch break

 

14-14.40: “A liturgical poem on the passion of Christ (BHG 413m) and its editorial challenges” (Maria Tomadaki)

14.40-15.20:

“Open traditions: Use and reuse of book epigrams” (Rachele Ricceri)

 

15.20-15.40: Coffee break

 

15.40-16.20: “Between Symeon the Logothete and Theophanes Continuatus: How to edit the intermediary versions (Logothete B)” (Staffan Wahlgren)

16.20-17: “Byzantine linguistic reality and the edition of texts” (Martin Hinterberger)

 

17-17.30: Wrap-up session

Registration

This event is open for anyone who is interested to attend in person or online (a link will be sent the day before the conference).

To attend the conference, please register here.

 

Zomercursus Oudgrieks

Gedurende vijf voormiddagen dompelen we je onder in de Oudgriekse taal. De lessen zijn een voorproefje van het vak Oudgriekse Taalbeheersing dat in eerste Bachelor wordt onderwezen. We differentiëren tussen leerlingen met en zonder voorkennis Grieks. Elke voormiddag maak je via een korte gastles ook kennis met telkens een ander aspect van ons programma Grieks. In de namiddag organiseert de Klassieke Kring, onze studentenvereniging, vrijblijvend middagactiviteiten.

Crash Course in Greek Palaeography

The Greek department of Ghent University offers a two-day course in Greek palaeography in collaboration with the Research School OIKOS. The course is intended for MA, ResMA and doctoral students in the areas of Classics, Ancient History, Ancient Civilizations and Medieval studies with a good command of Greek. It offers a chronological introduction into Greek palaeography from the Hellenistic period until the end of the Middle Ages and is specifically aimed at acquiring practical skills for research involving literary and documentary papyri and/or manuscripts. We will also provide the unique opportunity to read from original papyri in the papyrus collection of the Ghent University Library and become familiar with the ongoing research projects at Ghent University.

Programme

The course is set up as an intensive two-day seminar. Five lectures by specialists in the field will give a chronological overview of the development of Greek handwriting, each followed by a practice session reading relevant extracts from papyri and manuscripts in smaller groups under the supervision of young researchers.

 

Monday, May 22

9:30 Welcome with coffee

10:00 Introduction

10:30-11:45 Papyri of the Ptolemaic and Roman period (Dr. Joanne Stolk)

11:45-13:00 Practice with papyri of the Ptolemaic and Roman period

13:00-14:00 Lunch break

14:00-14:30 Presentation of papyri from the collection of the Ghent University Library (Serena Causo)

14:30-15:45 Papyri of the Byzantine period (Dr. Yasmine Amory)

15:45-17:00 Practice papyri of the Byzantine period

19:00 Dinner (optional)

 

Tuesday, May 23

9:00-10:15 Majuscule and early minuscule bookhands (4th-9th centuries) (Dr. Rachele Ricceri)

10:15-11:30 Practice majuscule and early minuscule bookhands

11:30-12:00 Coffee break

12:00-13:15 The development of minuscule script (10th-12th centuries) (Prof. dr. Floris Bernard)

13:15-14:15 Lunch break

14:15-15:30 Practice minuscule script of the 10th-12th centuries

15:30-16:00 Coffee break

16:00-17:15 Manuscripts and scholars of the Palaeologan period (13th-15th centuries) (Prof. dr. Andrea Cuomo)

17:15-18:30 Practice manuscripts of the Palaeologan period

Practical information

The study load is the equivalent of 2 ECTS (2×28 hours). Participants will be asked to read up on secondary literature in preparation for the seminar (distributed several weeks before the course). Extra material will be handed out during the course in order to continue to improve your reading skills afterwards.

There are no fees for participation in this course. Lunches and coffee on both days are provided free of charge. There is an optional dinner on Monday at your own expense. Travel costs and accommodation in Ghent are also at your own expense.

Registration

Please register by sending an e-mail with a short motivation (including your background, research interests and why you would like to follow this course) to yasmine.amory@ugent.be. Priority is given to OIKOS doctoral students and those who did not have the opportunity to follow course(s) on palaeography before. Registration closes by the final deadline of March 1st, 2023. Successful applicants will be notified soon afterwards.

Workshop on Editorial Practices of Byzantine texts

We would like to draw your attention to a scientific workshop which will be organized in tandem with the Crash Course. This one-day workshop will take place in Ghent immediately following after the Crash Course (Wednesday May 24th) and will be devoted to editorial practices of Byzantine texts. It is organized by Julián Bértola and Floris Bernard (who are also teachers at the Crash Course). Experts will share experiences and insights concerning critical editions of Byzantine texts and manuscripts. The program will be circulated soon. Crash Course participants are warmly invited to stay one day longer in Gent and make use of this opportunity to attend this scholarly conference.

Workshop: The Reuse of Ancient and Late Antique Narratives in the Medieval Middle East and Beyond

We are delighted to invite you to a one-day workshop on The Reuse of Ancient and Late Antique Narratives in the Medieval Middle East and Beyond.

The workshop will be held in the Zaal August Vermeylen in Het Pand (Onderbergen 1, Gent, Belgium) on January 31st, 2023, and will be streamed online via Microsoft Teams.

The workshop focuses on the reception of ancient and late antique narratives across languages and cultures in the Middle Ages and brings together participants from Latin, Greek, Middle Eastern, Iranian, and Georgian studies.

Please register here by January 25th. Please email Mara Nicosia (mara.nicosia@ugent.be) if you have any queries.

For the full programme, please see https://www.novelsaints.ugent.be/event/the-reuse-of-ancient-and-late-antique-narratives/.

‘Antigone in de Amazone’: theatervoorstelling

Milo Rau maakt een politieke Antigone voor de 21ste eeuw, samen met inheemse mensen, activisten en acteurs uit Brazilië en Europa.

De rol van Antigone wordt vertolkt door de inheemse actrice Kay Sara. Het koor door overlevenden van het grootste bloedbad dat de politie aanrichtte tegen landloze boeren.

Voor Antigone in de Amazone  reisden Milo Rau en zijn team naar de Braziliaanse staat Pará waar de bossen branden om plaats te maken voor de sojateelt en waar het kapitalisme de natuur verslindt. Op een bezet stuk land creëert het team in samenwerking met deMovimento dos Trabalhadores Sem Terra, ’s werelds grootste organisatie van ‘landlozen’, een allegorisch stuk over de gewelddadige verwoestingen en ontheemding door de moderne staat, die privébezit belangrijker acht dan het traditionele recht op land.

Het creatieproces voor Antigone in de Amazone  werd in 2020 onderbroken: het team moest terugkeren uit Brazilië door de coronapandemie. In de herfst van 2022 reizen de makers terug om de voorstelling eindelijk af te werken en tijdens seizoen 2022-2023 de première te presenteren.

Nadat hij voor Orestes in Mosul  naar de voormalige hoofdstad van de Islamitische Staat trok en de voor de Jezusfilm The New Gospel  naar de vluchtelingenkampen in Zuid-Italië, reist Milo Rau nu met zijn team naar het Amazonewoud in Brazilië om er zijn Trilogie van Klassieke Mythen  te voltooien.

 

Praktische informatie

  • vrijdag 9 juni 2023, om 20u00
  • NTGent Schouwburg (Sint-Baafsplein 17, 9000 Gent)
  • EN, PT, TUCANO gesproken; NL, EN boventiteld
  • meer info op de website van NTGent

Het Griekenlandcentrum heeft voor jullie 30 tickets ter beschikking, voor een gereduceerde prijs van 13 euro.

Geïnteresseerd? Stuur vóór 21 mei een mailtje naar griekenlandcentrum@ugent.be en schrijf het bedrag over op het rekeningnummer BE69 8803 2505 0178 (bevestiging volgt nadien).

‘La Rose Blanche’, het laatste Griekse café van Molenbeek: filmvoorstelling met inleiding & nagesprek

‘La Rose Blanche’, het laatste Griekse café van Molenbeek

 

● België – 2019
● 75 min. (excl. inleiding & nagesprek)
● O.V. – ondertitels NL/FR
● Crossover Cinema door Kris Kaerts – Wilbur Lemson – Poli Roumeliotis
● Regie: Kris Kaerts

Café ‘La Rose Blanche’ is het laatste Griekse volkscafé van Molenbeek. Al 50 jaar is het in handen van de familie Karassavidis die vluchtelingenroots heeft in huidig Turkije. Hun klanten vertegenwoordigen bijna elke migratiegolf die over Molenbeek heenspoelde. Op een voorbeeldige manier weten deze hardwerkende Grieken hun pappenheimers in elkaar te klikken. Hoe lang nog? Een docu-film over een donker Molenbeek in transitie. De rebetikomuziek daarbij klinkt rauw maar vrolijk.

Bekijk hier de trailer!

 

Het Griekenlandcentrum organiseert de Gentse première van deze film in bijzijn van de filmmakers Kris Kaerts en Poli Roumeliotis. Vier jaar lang maakten zij een reis doorheen heden en verleden in Molenbeek. Met vele vrijwilligers en sympathisanten realiseerden ze een meerlagig project waarvan deze film een onderdeel is en een samenvatting. Doordat hun zoektocht zoveel materiaal opleverde, besloten ze er ook een boek aan te wijden. Hierover willen ze graag getuigen in een nagesprek na de filmvertoning. Het boek kan ter plekke ook aangeschaft en gesigneerd worden.

 

 

Praktische informatie

Wanneer? woensdag 25 januari 2023, om 19u30

Waar? UGent Filmzaal (Paddenhoek 3, 9000 Gent)

Prijs? Leden van het Griekenlandcentrum, studenten en scholieren genieten van een kortingstarief en betalen €5. Anderen betalen €7.

Inschrijven? Schrijf je in via dit formulier en schrijf het bedrag (€5/€7 per ticket) over op het rekeningnummer BE69 8803 2505 0178 (bevestiging volgt nadien). Let op: je inschrijving is pas definitief, wanneer het bedrag op bovenstaand rekeningnummer staat!

De plaatsen zijn beperkt, dus snel zijn is de boodschap!

Gonda Van Steen, Child Adoption from Cold War Greece: Research and Activism

Voorsmaakje

Greece facilitated the migration of some 4,000 of its children for adoption overseas. Between 1950 and 1970, the vast majority of these Greek-born children went to couples in the USA, but some 600 Greek infants and toddlers were sent to the Netherlands. These countries were the largest recipients of Greek “orphans,” who are more appropriately called “adoptees”, because, in many cases, one or both parents were still alive but did not have the means or family support to keep their child. I have recently documented the history of the postwar and Cold War Greek adoption movement in my book Adoption, Memory, and Cold War Greece (U Michigan Press, 2019). From that study came numerous meetings with the Greek-born adoptees and now also a campaign of activism for what they hope Greece will still grant them: their records, their restored citizenship, and further research on this sensitive topic.

Over de spreker

Gonda Van Steen holds the Koraes Chair of Modern Greek and Byzantine History, Language and Literature in the Department of Classics at King’s College London. She is the author of five books: Venom in Verse: Aristophanes in Modern Greece; Liberating Hellenism from the Ottoman Empire; Theatre of the Condemned: Classical Tragedy on Greek Prison Islands; and Stage of Emergency: Theater and Public Performance under the Greek Military Dictatorship of 1967-1974. Her latest book, Adoption, Memory, and Cold War Greece (2019), takes the reader into the uncharted terrain of Greek adoption stories that become paradigmatic of Cold War politics and history.

Praktische informatie

Wanneer? dinsdag 16 mei 2023, om 19u30

Waar? auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten (m.u.v. PhD-studenten) en scholieren. Anderen betalen €5.

Vooraf inschrijven via https://humanitiesacademie.ugent.be/grenzeloos-grieks is verplicht voor zowel leden als niet-leden.

  • registreer je eenmalig op https://humanitiesacademie.ugent.be/
  • klik op de knop “toevoegen aan mijn winkelmandje”
  • afrekenen doe je door rechts bovenaan op het winkelkarretje te klikken
  • duid bij het afrekenen aan welk tarief op jou van toepassing is
  • volg de instructies die je krijgt in de bevestigingsmail