Ruard Wallis de Vries, Tussen toerist en vluchteling: twee Griekse eilanden nader bekeken

Voorsmaakje

Samos en Leros zijn twee eilanden die, hoewel ze op een heldere dag in elkaars gezichtsveld liggen, een totaal verschillend karakter hebben: Samos is groot, groen, toeristisch, heeft ontelbaar veel stranden maar heeft ook een bevolking die – en dat is uitzonderlijk voor een Grieks eiland – veel meer met landbouw dan met zeevaart bezig is. Leros is klein, tamelijk volgebouwd, vol mannen die de zeven zeeën bevaren hebben, maar ook is het eiland getekend door een bijzondere geschiedenis, waardoor het toerisme nooit een vlucht heeft genomen. Ondertussen zijn er wel veel niet-Griekse expats neergestreken, die het straatbeeld in hoge mate bepalen.

Samos en Leros zijn ook de twee eilanden waar ik bloed zweet en tranen heb gelaten, en echt niet alleen omdat ik op beide eilanden een aantal ruïneuze huisjes heb opgeknapt. Het zijn eilanden waarop ik op alle mogelijke manieren geleefd heb, en waar ik me diep verbonden mee voel. Naast mijn eigen perikelen bij de renovatie van de huisjes, maakte ik er ook de economische crisis mee, die al snel werd verdrongen door een grote toestroom aan vluchtelingen uit Syrië, Afghanistan en andere landen. Waarna in de laatste twee jaar een ongekende toestroom aan met name Westeuropese toeristen volgde.

Deze eilanden lijken het vermogen te hebben ontwikkeld om (meestal tijdelijk, en soms letterlijk) als opvangkamp te fungeren voor bepaalde bevolkingsgroepen. Want eerder, ver voor het huidige vluchtelingen-issue, waren er politieke gevangenen die op beide eilanden werden vastgezet tijdens de Griekse burgeroorlog (met name op Samos), en in de decennia die daaraan vooraf gingen bouwde Mussolini Leros om tot een imposante marinebasis, waarna de Griekse regering besloot om er de grootste psychiatrische instelling van Griekenland neer te zetten. Maar veruit de grootste demografische verandering vond ruim 100 jaar geleden plaats, toen deze eilanden een enorme hoeveelheid aan Griekse vluchtelingen moest zien te verstouwen – na de Kleinaziatische katastrofi.

Hoe verschillend de eilanden ook zijn, ze lijken elke nieuwe invasie met glans te overleven. Of is dat maar schijn? En wat te denken van de meest recente invasie, die van de toeristen, met name de Turkse jachten en cruiseboten op Leros, en de groeiende aanwas aan Nederlanders die zomers de sfeer bepalen in menig Samiotisch dorp ?

Hoe Grieks zijn deze eilanden eigenlijk nog? En waren ze eigenlijk ooit wel authentiek? Hoe zit het bij voorbeeld met het verhaal dat Samos tijdens de Ottomaanse tijd een eeuw lang vrijwel leeg heeft gestaan? Of dat Erdogan zo zijn redenen heft om deze zo voor het grijpen liggende eilanden niet te bezetten? Waarom noemen de Grieken deze eilanden “akritika” – zoiets als “on the edge”?

In mijn lezing besteed ik aandacht aan hoe deze eilanden zich als kameleons door de eeuwen heen bewegen – behoedzaam, en dan ineens in sneltreinvaart en van kleur verschietend. Ik wil in het verhaal ook de socio-economische veranderingen proberen te benoemen die deze invasies met zich brengen, en zal daarbij, net als in mijn boeken en artikelen, het anekdotisch element niet schuwen.

Over de spreker

Ruard Wallis de Vries (Amsterdam, 1967) publiceert geregeld artikelen en boeken over Griekenland. Hij verdeelt zijn tijd tussen Oslo, Brussel en de Griekse eilanden.

Zijn eerste bezoek aan Griekenland dateert van de zomer van 1985, als Interrailer van 17 jaar oud. Hij was meteen verkocht en verknocht aan Hellas. Vervolgens was hij Erasmus-student in Athene, reisleider op Chios en Lesbos, freelance-journalist in Athene en opkoper/opknapper van een half dozijn Griekse bouwvallen op Samos en Leros. Ook vertaalde hij verschillende korte verhalen van het Grieks naar het Nederlands, en instigeerde een zomers filmfestival op Samos, waarop sinds 2012 Griekse kortfilms centraal staan. Sinds 2023 vormt hij de helft van het op Leros actieve muzikale duo ‘Déjà Ru’.

Naast diverse artikelen in NRC Handelsblad, Vrij Nederland en Lychnari publiceerde Ruard recentelijk twee boeken over Griekenland: ‘Misguided’ (Uitgeverij Ishin-Denshin, 2021) en ‘Griekse Toestanden’ (Uitgeverij Boudewijn Boer, 2022). In het voorjaar van 2025 staat het boek ‘Reislijder’ (werktitel) gepland (Uitgeverij Houtekiet).

Praktische informatie

Wanneer? woensdag 16 oktober 2024, om 19u30

Waar? leslokaal 0.4 (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten (m.u.v. PhD-studenten) en scholieren. Anderen betalen €5 aan de kassa.

Crash Course in Greek Palaeography

The Leiden University Centre for the Arts in Society, Leiden University Library and the Greek department of Ghent University offer a two-day course in Greek palaeography in collaboration with the Research School OIKOS. The course is intended for MA, ResMA and doctoral students in the areas of Classics, Ancient History, Ancient Civilizations and Medieval studies with a good command of Greek. It offers a chronological introduction into Greek palaeography from the Hellenistic period until the end of the Middle Ages and is specifically aimed at acquiring practical skills for research involving literary and documentary papyri and/or manuscripts. This course gives the unique opportunity to practice reading on original papyri and manuscripts from the collection of the Leiden Papyrological Institute and the special collections of the Leiden University Library.

Programme

The course is set up as an intensive two-day seminar. Five lectures by specialists in the field will give a chronological overview of the development of Greek handwriting, each followed by a practice session reading relevant extracts from papyri and manuscripts in smaller groups under the supervision of young researchers.

Monday, May 27

  • 10:00 Introduction
  • 10:15-11:15 Papyri of the Ptolemaic and Roman period (3rd cent. BCE – 3rd cent. CE) (Dr. Joanne Stolk)
  • 11:15-12:30 Practice with papyri of the Ptolemaic and Roman period
  • 12:30-13:30 Lunch break
  • 13:30-14:30 Papyri of the Byzantine period (4th-8th centuries) (Dr. Yasmine Amory)
  • 14:30-15:45 Practice papyri of the Byzantine period
  • 15:45-16:15 Coffee break
  • 16:15-17:00 Presentation of Greek manuscripts from the Leiden University Library
  • 17:00-17:45 Presentation of Greek papyri from the Leiden Papyrological Institute
  • 19:00 Dinner

 

Tuesday, May 28

  • 9:00-10:00 Majuscule and early minuscule bookhands (4th-9th centuries) (Dr. Rachele Ricceri)
  • 10:00-11:15 Practice majuscule and early minuscule bookhands
  • 11:15-11:45 Coffee break
  • 11:45-12:45 The development of minuscule script (10th-12th centuries) (Prof. dr. Floris Bernard)
  • 12:45-13:45 Lunch break
  • 13:45-15:00 Practice minuscule script of the 10th-12th centuries
  • 15:00-15:30 Coffee break
  • 15:30-16:30 Manuscripts and scholars of the Palaeologan period (13th-15th centuries) (Prof. dr. Andrea Cuomo)
  • 16:30-17:45 Practice manuscripts of the Palaeologan period

Practical information

The study load is the equivalent of 2 ECTS (2×28 hours). Participants will be asked to read up on secondary literature in preparation for the seminar (distributed several weeks before the course). Extra material will be handed out during the course in order to continue to improve your reading skills afterwards.

There are no fees for participation in this course. Lunches on both days and dinner on the first day are provided free of charge. Travel costs and accommodation in Leiden are at your own expense.

Registration

Please register by sending an e-mail with a short motivation (ca. 300 words, including your background, research interests and why you would like to follow this course) to yasmine.amory@ugent.be. Priority is given to OIKOS doctoral students and those who did not have the opportunity to follow course(s) on palaeography before. Registration closes by the final deadline of February 15th, 2024. Successful applicants will be notified soon afterwards.

Bloemlezing van Aristophanes’ Vrouwenparlement: #GenderBlender naar de stembus

Elk jaar nodigt het Festival Européen Latin-Grec ons uit om een meesterwerk uit de klassieke literatuur te (her)ontdekken. Dit jaar, op woensdag 20 maart, lezen we samen de komedie Vrouwenparlement (Ἐκκλησιάζουσαι) van Aristophanes, in het kader van het huidige genderdebat in onze samenleving. We nodigen jullie hiervoor graag uit. Alle geïnteresseerden zijn welkom op de bloemlezing. Leerlingen van het 4de tot 6de middelbaar zijn ook welkom voor de daaropvolgende werkwinkel.

Programma

  • 9u30-11u: bloemlezing (live of online; open voor alle geïnteresseerden)
    Gastsprekers, leerlingen, leerkrachten en studenten lezen passages voor uit de komedie, in vertaling van Arthur Oosthout (KU Leuven). Gastsprekers Tine Laureyns (actrice), Liesbet Vertriest (waarnemend Algemeen Directeur bij Stad Gent), Dirk Crommelinck (theatermaker en acteur NTGent) en Gita Deneckere (Historica en Decaan van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte), geven vanuit hun respectievelijke achtergronden als theatermakers, bestuurslid en historica een persoonlijke duiding van de tekst.
  • 11u-12u: werkwinkel (live; enkel voor leerlingen en hun leerkrachten)
    Leerlingen gaan actief met de komedie aan de slag, onder de begeleiding van lesgevers van onze afdeling.

Doe mee!

Oproep 1: voorlezers!

We zijn op zoek naar enthousiastelingen die tijdens ons festival een stukje tekst in vertaling willen voorlezen (enkel voor leerlingen en leerkrachten die naar de Blandijn komen). Wij bezorgen je een vlotte vertaling van de tekst en komen op voorhand al eens (online) met je samen.

Oproep 2: creatievelingen!

We verbinden ook een wedstrijd aan dit festival: wie zorgt voor de meest creatieve weergave van het langste Griekse woord (Λοπαδο­τεμαχο­σελαχο­γαλεο­κρανιο­λειψανο­δριμ­υπο­τριμματο­σιλφιο­καραβο­μελιτο­κατακεχυ­μενο­κιχλ­επι­κοσσυφο­φαττο­περιστερ­αλεκτρυον­οπτο­κεφαλλιο­κιγκλο­πελειο­λαγῳο­σιραιο­βαφη­τραγανο­πτερύγων: 171 letters) uit deze komedie? Tekening, audio-opname, filmpje, …: alle mogelijke herwerkingen of interpretaties zijn welkom! De drie meest succesvolle inzendingen winnen elk een cultuurbon voor een Vlaams toneelhuis ter waarde van €100.

Inschrijven

Schrijf je hier in voor:

  • live of online deelname aan de bloemlezing en/of de werkwinkel
  • het voorlezen van een stukje tekst uit de komedie tijdens de bloemlezing
  • de wedstrijd van het langste Griekse woord (enkel voor scholen)

Leerkrachten kunnen zichzelf én hun leerlingen inschrijven.

Deadline: 11 maart 2024

Praktische informatie

  • Wanneer: woensdag 20 maart 2024 van 9u30 tot 12u
  • Waar: Auditorium P Jozef Plateau (Plateaustraat 22, 9000 Gent) en online
  • Toegang is gratis – iedereen welkom!
  • Contact: grieks@ugent.be

 

Deel je graag een poster van het evenement? Die kan je hier downloaden.

Paratexts in Premodern Writing Cultures

The Database of Byzantine Book Epigrams project (DBBE) will organize a conference on “Paratexts in Premodern Writing Cultures”, which will take place in Ghent on 24-26 June 2024. 

With this conference we aim to bring together scholars engaged in the exploration of premodern paratexts transmitted in a variety of languages (such as Arabic, Armenian, Greek, Coptic, Hebrew, Latin, Slavonic, Syriac). It is our aim to discuss the nature of paratextuality in medieval manuscripts, to reveal similarities and peculiarities of paratexts across language borders, and to understand the broader cultural and historical ramifications of paratexts. We are interested both in the textual evidence of medieval paratexts and in their material transmission.

 

For all further information, please visit the conference website: https://www.dbbe2024.ugent.be/.
For any additional questions you may have, please contact the organisers at dbbe@ugent.be.

Helle Hochscheid, Werken in de marges: vrouwen, werk en eigendom in antiek Athene

Voorsmaakje

Witgrondige oinochoë, 490-470 v.C., detail van een vrouw die aan het spinnen is

Het werk van vrouwen in de oudheid is lang op de achtergrond gebleven in de wetenschap, maar is daarom niet minder belangrijk in de antieke economie. Deze lezing vertelt het verhaal van de aard en bandbreedte van het werk van vrouwen in archaïsch en klassiek Athene. Daarvoor zijn drie aspecten belangrijk. Het eerste is het idee dat ‘nette’ vrouwen zich niet buitenshuis begaven en dus ook niet buitenshuis werkten. Als tweede kijken we naar de mate waarin de Atheense wetgeving werk en eigendom van vrouwen beperkte dan wel toestond, en hoe dit lijkt te veranderen door de eeuwen heen. Tenslotte wordt ingegaan op werk en handwerk dat vrouwen binnenshuis verrichtten, tegenover de mogelijkheden om vergelijkbare producten buitenshuis te kopen, van professionele handwerkers of verkopers. Door deze drie voorwaarden – nodig om het werk van vrouwen mogelijk te maken – extra te belichten, betoogt de auteur dat de mate van arbeidsparticipatie van vrouwen in de Atheense maatschappij allesbehalve te verwaarlozen was.

Over de spreker

Helle Hochscheid doceert archeologie en oudheid aan University College Roosevelt, een honours college van de Universiteit Utrecht in Middelburg. In het universitair onderwijs werkt ze regelmatig met studenten aan erfgoed- en archeologie-gerelateerde projecten in de lokale gemeenschap in Zeeland. Voor deze projecten won ze tweemaal een financiële bijdrage. Daarnaast werkt ze aan een methode wereldarcheologie voor het basisonderwijs, waarvoor ze in 2021 de Zenobia onderwijsprijs won met partners in het primair en universitair onderwijs.

Haar wetenschappelijke onderzoek richt zich op ambacht in de Griekse oudheid, de sociale status van handwerkers, en het werk van vrouwelijke handwerkers. De ambachten variëren van sculptuur tot textiel, en van leerproductie tot fluitmaken. Onder haar publicaties zijn Networks of Stone. Sculpture and Society in Archaic and Classical Athens (Peter Lang, 2015), en de bundel The Value of Making: Theory and Practice in Ancient Craft Production (Brepols Publishers, 2021) die ze met Ben Russell redigeerde. Haar meest recente publicatie is het hoofdstuk “Foreign Labour, Common Ground: The Value of Craftspeople in Early Democratic Athens”, in de bundel Valuing of Labour in Graeco-Roman Antiquity (Brill, 2024).

Praktische informatie

Wanneer? dinsdag 30 april 2024, om 19u30

Waar? leslokaal 0.4 (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten (m.u.v. PhD-studenten) en scholieren. Anderen betalen €5 aan de kassa.

Evelien Bracke, Tussen Flair en Filosofie: in gesprek met de Oudgriekse filosofe Theano

Voorsmaakje

In de oudheid en de middeleeuwen stond de Pythagoreïsche filosofe Theano bekend als een toonbeeld van intelligente vrouwelijke deugdzaamheid – maar haar naam is in de loop der eeuwen (helaas) in de vergetelheid geraakt. In deze lezing bekijken we enkele brieven die aan haar zijn toegeschreven over belangrijke huishoudelijke thema’s. Theano – of eerder, zoals we zullen zien, Pseudo-Theano – buigt zich over vragen zoals: hoe om te gaan met overspelige echtgenoten, hoe kinderen correct op te voeden, en hoe burn-out bij tot-slaaf-gemaakten te vermijden. We zullen in deze brieven een fascinerende spanning vinden tussen de ons bekende misogyne Oudgriekse ideologie en de Pythagoreïsche harmonieleer.

Over de spreker

Evelien Bracke is taallector Oudgriekse Letterkunde in de Afdeling Grieks aan de UGent. Eén van haar onderzoeksinteresses is gender in de oudheid en in receptieliteratuur. Ze doceert het mastervak Bijzondere Vraagstukken over het thema Gender en de oudheid.

Praktische informatie

Wanneer? woensdag 22 mei 2024, om 19u30

Waar? leslokaal 0.4 (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten (m.u.v. PhD-studenten) en scholieren. Anderen betalen €5 aan de kassa.

Berenice Verhelst, Van Penelope tot Eva en Maria. Een vrouwelijk perspectief in de Homerocentones van keizerin Eudocia

Voorsmaakje

Icoon van de heilige Eudokia

Een cento is een literaire tekst die is samengesteld uit citaten, zoals een mozaïek of een collage. In christelijke cento poëzie worden Bijbelse verhalen herverteld met verzen van Homerus en Vergilius. Deze teksten brengen twee tradities, christelijk en klassiek, samen op een unieke en niet on-controversiële manier. Wat het extra interessant maakt is dat de belangrijkste christelijke cento’s door vrouwen zijn geschreven. Vrouwelijke auteurs uit de oudheid, wiens werk we bovendien nog steeds kunnen lezen, zijn een absolute zeldzaamheid. En toch zijn Proba, auteur van de Latijnse Cento Vergilianus, en Eudocia, auteur van Homerocentones, bij het grote publiek nobele onbekenden. Aelia Eudocia (5de eeuw n. Chr.) was naast dichteres ook keizerin. Als vrouw van Theodosius II, Oost-Romeins keizer, was ze een invloedrijk figuur. Hoewel haar cento exclusief verzen van Homerus citeert, is het mogelijk een vrouwelijk perspectief te ontwaren in haar selectie van Bijbelse verhalen en de Homerische verzen die ze kiest om er vorm aan te geven. Maria als moeder Gods is bij Eudocia een opvallend sterk uitgewerkt en “moederlijk” personage. Eva’s noodlottige misstap en de gevolgen ervan voor de reputatie van de vrouw, worden met veel nuance geanalyseerd. De figuur van de Homerische Penelope biedt Eudocia een rode draad…

Over de spreker

Berenice Verhelst is Universitair Docent aan de Universiteit van Amsterdam. Ze doceert er voornamelijk Oudgrieks en receptiegeschiedenis. Haar onderzoek richt zich op de poëzie uit de Late Oudheid en de epische traditie als geheel. Ze is vooral bekend voor haar werk over Nonnus van Panopolis.

Praktische informatie

Wanneer? woensdag 20 maart 2024, om 19u30

Waar? leslokaal 0.4 (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten (m.u.v. PhD-studenten) en scholieren. Anderen betalen €5 aan de kassa.

! GEANNULEERD ! Tineke Melkebeek, “Een gemutileerde man”: Aristoteles over de vrouw

OPGELET! Door omstandigheden zal deze lezing jammer genoeg niet kunnen plaatsvinden.

Voorsmaakje

meer informatie volgt later

 

Praktische informatie

Wanneer? woensdag 21 februari 2024, om 19u30

Waar? leslokaal 0.4 (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten (m.u.v. PhD-studenten) en scholieren. Anderen betalen €5 aan de kassa.

Ewan Short, Gender en macht: keizerinnen in elfde-eeuws Byzantium vanuit historisch perspectief

Voorsmaakje

Histamenon van Zoë en Theodora

De politieke geschiedenis van het elfde-eeuwse Byzantijnse rijk wordt gedomineerd door twee vrouwen: de keizerinnen Zoë en Theodora. Deze zusters waren de laatste afstammelingen van de Macedonische dynastie van Byzantijnse heersers. Op verschillende momenten tussen 1028 en 1056 regeerden zowel Zoë als Theodora alleen en ook naast vier mannelijke keizers wiens macht zij legitimeerden door adoptie of huwelijk. Deze lezing bespreekt hoe Zoë en Theodora invloed hadden op gendernormen die de rol van elitevrouwen in de Byzantijnse samenleving bepaalden. De geschiedenis van Zoë en Theodora wordt onder andere besproken naast die van hun opvolgers, zoals de machtige keizerin Eudokia Makrembolitissa (r.1060-1072).

Over de spreker

Ewan Short is docent Oude Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde in 2022 aan de Universiteit van Cardiff op een proefschrift over de elfde-eeuwse in Bulgarije geboren Byzantijnse keizerin Aikaterine. In dit onderzoek maakte hij gebruik van theorieën uit de womens– en genderstudies. Momenteel ontwikkelt hij het proefschrift tot een monografie die zal worden gepubliceerd bij Liverpool University Press. Ewan is ook geïnteresseerd in de geschiedenis van de topografie van Istanbul, met name de relatie tussen het stedelijke gebied en de zee.

Praktische informatie

Wanneer? woensdag 13 december 2023, om 19u30

Waar? leslokaal 0.4 (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten (m.u.v. PhD-studenten) en scholieren. Anderen betalen €5 aan de kassa.