Freddy Decreus, Over activisme, fictie en zwarte gaten. Milo Rau en zijn ‘Trilogie van oude mythen’

Voorsmaakje

Wat hebben ‘Orestes in Mosul’ (2019), ‘Christus in Matera’ (2020) en ‘Antigone in Amazonia’ (2022) gemeen buiten hun mythische vraagstelling? Zeker verwijzen deze drie voorstellingen / films naar een narrativiteit die tot verbondenheid leidt, maar tegelijk spreken ze ook ons onvermogen aan om de leegte op te vullen die we in grote mate zelf zijn. Van bij zijn aantreden als artistiek leider van NTGent (2018) is Milo Rau in dit verband een begenadigd verteller van verhalen gebleken, van stories die mensen samenbrachten rond hun iconen (‘Lam Gods’) of koloniaal verleden (‘Compassie’), maar die ook indringende vragen stelden over de manier waarop wij omgaan met de vele ficties die wij in het Westen in het leven geroepen hebben.

De trilogie rond Orestes, Christus en Antigone vertoont een mythische, maar ook tragische dimensie die ons verontrust en tegelijk aantrekt, vooral wanneer geponeerd in gebieden die een bedreiging kunnen opleveren voor onze nachtrust en consumptiedrang (de olie van Mosul, de tomatenoogst in  Zuid-Italië, de grootschalige boskap in Brazilië). Wat Milo Rau, -eredoctor aan onze universiteit sinds vorig jaar-, intrigeert zijn de trauma’s, open wonden en brandhaarden in elke samenleving, het ongehoorde, onvoorstelbare en onbegrijpelijke dat overal ter wereld zichtbaar is en door hem onder de vorm van tribunalen expliciet wordt getoond (Moskou, Zürich, Congo).

Foto: Fred Debrock

Aan een publiek van klassiek geschoolde geesten stel ik dus de vraag of vormen van hedendaagse tragiek niet sterker werken dan de oud-Griekse tragedies, deze kunstvolle producten uit een classicisme waar wij heel familiair mee omgaan en vaak gereduceerd hebben tot burgerlijke dramas. Door welke tragische wonden worden wij vandaag nog echt verontrust en welk soort theater hoort thuis in een nieuwe tragische canon die ook Sarah Kane en Heiner Müller hoort in te sluiten? Durven wij in antropocene tijden ook ontdooiend permafrost, creatieve virussen en smeltende gletsjers tot de tragische dimensie rekenen waartegen wij onze zelf-definitie van mens moeten afzetten? Want zoals Kay Sara, de inheemse actrice die Antigone in het land van de Amazone speelt, zegde bij de (afgelaste) opening van de Wiener Festwochen in 2020: het probleem is niet ‘dat jullie niet weten dat onze bossen branden en onze volkeren sterven, het probleem is dat jullie je aan dit weten gewend hebben’ en dus niets doen om aan de tragedies die op ons afkomen het hoofd te bieden.

Over de spreker

Gevormd als klassieke filoloog aan de Universiteit Gent (1967-1971) startte Freddy Decreus daar een academische loopbaan op vanaf 1981 en was in de loop der jaren verantwoordelijk voor cursussen Klassiek Latijn, Literaire Theorievorming, Lerarenopleiding, Ritueel Theater, Mythologie en Receptiegeschiedenis. Publicaties handelen o.a. over theatergeschiedenis, tragedie en komedie in westers en postkoloniaal perspectief en de mythe in (post)moderne tijden. De laatste jaren publiceerde hij over het ritueel theater van Theodoros Terzopoulos (Attis, Athene), het activistische theaterwerk van Milo Rau (NTGent) en de metamorfoses in de kunst van beeldend kunstenaar Nick Ervinck. Samen met Gina D’harte gaf hij tot de recente vulkaanuitbarsting op La Palma daar jaarlijkse workshops over psychotherapie (Wilhelm Reich) en bioenergetica (Alexander Lowen). In Heusden hebben zij beiden het therapeutisch centrum ‘Huize Asclepius’ uitgebouwd. Als ‘ceremoniefluisteraar’ werkt hij thans ook mee aan ‘The House of Weddings’, waar hij alternatieve huwelijken en rituelen verzorgt.

Wanneer? woensdag 18 mei 2022, om 20u

Waar? Auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten en scholieren. Anderen betalen €5.

Vooraf inschrijven via https://humanitiesacademie.ugent.be/van-scene-tot-cinema is verplicht voor zowel leden als niet-leden.

• registreer je eenmalig op https://humanitiesacademie.ugent.be/
  • klik op de knop “toevoegen aan mijn winkelmandje”
  • afrekenen doe je door rechts bovenaan op het winkelkarretje te klikken
  • duid bij het afrekenen aan welk tarief op jou van toepassing is