Medewerker van de Maand Februari 2019: Joanne Stolk

Deze maand was Gent alweer het platform van een internationaal Grieks evenement. Dit keer stonden manuscripten centraal! Organisatrice en #Medewerkervandemaand Februari Joanne Stolk vertelt ons alles over haar “crash course”, maar ook over haar vele academische reizen en haar lenteplannen.

Beste Joanne, we hebben gehoord dat de “Crash Course in Greek Paleography”, die je eerder deze maand organiseerde, veel belangstelling heeft gewekt! Voor wie was de cursus bestemd? Hoe hebben jullie dat aangepakt? En hoe kijk je er zelf op terug?

Joanne: Samen met collega’s Rachele Ricceri, Maria Tomadaki en Floris Bernard hebben we een beeld proberen te schetsen van de Griekse paleografie in papyri en manuscripten van de vierde eeuw voor Christus tot de vijftiende eeuw na Christus. Het was wel een uitdaging om een ontwikkeling van bijna tweeduizend jaar binnen één dag overzichtelijk te behandelen! Tussen de presentaties door konden de studenten oefenen met het lezen van handschriften op papyrus en in manuscripten met wat hulp van Sien de Groot, Julie Boeten en Julián Bértola. De cursus was oorspronkelijk bedoeld voor master- en doctoraatsstudenten verbonden aan de onderzoeksschool OIKOS, waar Gent sinds een paar jaar ook deel van uitmaakt. Tijdens de voorbereidingen merkten we dat er ook onder studenten uit Gent veel belangstelling was voor het onderwerp. Ik vond het zelf erg interessant om samen met mijn collega’s de Griekse paleografie in literaire en documentaire teksten als één continu geheel te kunnen presenteren en ik heb de indruk dat de deelnemers – en de docenten! – het ook erg leuk vonden om een hele dag te puzzelen met verschillende Griekse lettervormen. Misschien volgend jaar weer?

Jij bent de initiatiefneemster. Sluit dit onderwerp ook aan bij je onderzoek?

Joanne: Tijdens de cursus heb ik de eerste periode voor mijn rekening genomen: de handschriften in de Griekse papyri van de vierde eeuw voor Christus tot de achtste eeuw na Christus. Dit zijn ook de bronnen voor mijn taalkundig onderzoek. Ik bestudeer de variatie in spelling, morfologie en syntaxis in Griekse documentaire papyri uit Egypte. In het bijzonder ben ik momenteel bezig met een verzameling van taalcorrecties gemaakt door de schrijvers zelf. Bij het lezen en interpreteren van antieke correcties komt enige ervaring met verschillende handschriften wel van pas. Ik vind het fascinerend om te werken met oorspronkelijke oude teksten en te proberen te begrijpen waarom een schrijver kiest voor een bepaald woord, een bepaalde spelling of syntactische constructie. Daarnaast werk ik ook aan uitgaven van ongepubliceerde papyri uit de collecties van Leiden en Oslo.

Jouw academische pad heeft je al op heel wat verschillende plekken in Europa gebracht! Kan je je route nog reconstrueren? Met welke ogen kijk jij naar Gent?

Joanne: Na mijn studies in Leiden en Leuven, ben ik voor mijn doctoraat naar Oslo verhuisd. Ik vond het heerlijk om een aantal jaar in Noorwegen te wonen. Na mijn doctoraat heb ik daar nog een jaar lesgegeven en gewerkt aan papyrusedities in de universiteitsbibliotheek. Daarna ben ik voor mijn postdoc naar Gent gekomen en de afgelopen twee jaar ook op onderzoeksverblijf naar Macquarie University in Sydney (Australië) en University of Michigan in Ann Arbor (VS) geweest. Ik wist niet zoveel over Gent voordat ik hier kwam, maar het leek me wel een mooie oude en levendige stad waar ik het wel een aantal jaar zou kunnen uithouden. En het bevalt nog altijd heel goed. Ik ben hier nu ruim twee jaar en ik ontdek nog elke dag nieuwe dingen!

En ten slotte, nu de zon weer in het land is, moeten we het vragen! Voel je de lente al een beetje? Heb je nog leuke plannen voor dit voorjaar?

Joanne: Ik heb een aantal leuke reisjes gepland staan voor de komende maanden. Allereerst een bezoek aan de papyruscollectie in Oslo om hopelijk de laatste hand te leggen aan de publicatie van een aantal papyri. Daarna op vakantie naar Schotland met de trein. Tenslotte het grote papyrologencongres in Lecce (Italië) deze zomer. Daar kijken alle collega’s al maanden naar uit! Tussendoor probeer ik ook zoveel mogelijk tijd in Gent te besteden. Doordat ik vaak op reis was in het voorjaar en gedurende de zomermaanden de afgelopen jaren, zou ik nog best wat vaker met mooi weer van de stad willen genieten!

We wensen je nog veel fijne reisavonturen en zonnige momenten in Gent toe!