Programma 2021-2022

  • Do
    14
    Okt
    2021

    Griekenlandcentrum gaat naar Film Fest Gent: "The Travelling Players"

    19:45Studio Skoop 1

    The Travelling Players - Theo Angelopoulos

    14/10/2021, 19:45 (startuur inleiding)

    Studio Skoop 1

    ● Griekenland - 1975 ● Originele titel: O thiasos ● Lengte: 230 min. ● Gesproken taal: Grieks, Engels, Duits ● Ondertitels: Engels

    Inleiding door Patrick Duynslaegher - start 19:45, duur: 30 minuten

     

    In dit bijna vier uur durend meesterwerk dramatiseert Angelopoulos in magistrale tableaus de historische omwentelingen in Griekenland van 1936 tot 1952. Een toneelgezelschap trekt met hetzelfde stuk van dorp tot dorp. Telkens weer wordt de voorstelling onderbroken door politieke evenementen, zoals de bezetting door de nazi’s en de naoorlogse strijd tussen fascisten en communisten. Het groepsportret krijgt een extra dimensie door de verwijzingen naar personages uit de Griekse tragedies. De onderlinge intriges leiden onbewust tot het naspelen van de tragedie van Elektra en Orestes. Angelopoulos introduceert hier zijn geheel eigen stijl, gedomineerd door lange plan-séquences waarmee hij door zijn hypnotiserende mise-en-scène binnen het beeld een verbluffende dynamiek creëert tussen individu en massa. Een van de meesterwerken uit de modernistische cinema van de jaren ‘70.

    Geïnteresseerd? Stuur vóór 26 september een mailtje naar griekenlandcentrum@ugent.be met je naam en de film(s) die je graag wil meekijken, en schrijf het bedrag (€7,5, of €15 voor twee) over op het rekeningnummer BE69 8803 2505 0178 (bevestiging volgt nadien).

    Toon details
  • Do
    21
    Okt
    2021

    Griekenlandcentrum gaat naar Film Fest Gent: "Landscape in the Mist"

    18:45Studio Skoop 1

    Landscape in the mist - THEO ANGELOPOULOS

    21/10/2021, 18:45
    Studio Skoop 1

    ● Italië, Griekenland, Frankrijk - 1988 ● Originele titel: Topio stin omihli ● Lengte: 127 min. (excl. nabespreking) ● Gesproken taal: Grieks ● Ondertitels: Engels

    Nabespreking door Giorgos Arvanitis - DOP (Director of Photography)

     

    Voor wie nog nooit een film van Angelopoulos zag, is dit meesterwerk misschien wel de beste introductie. Deze magnifieke film over de zoektocht van twee kinderen - een meisje van twaalf en haar broertje van zes - naar de vader die ze nooit hebben gekend of die misschien niet eens bestaat, is ook emotioneel zijn meest directe werk. In strak gecomponeerde beelden toont hij hun diverse ontmoetingen, inwijdingen, beproevingen. Soms vluchtig, soms traumatiserend en culminerend in een finale van een adembenemende, droevige schoonheid. Vanuit een eenvoudig gegeven schept Angelopoulos de ene onvergetelijke scène na de andere. Hij toont ons de wereld in al zijn verbazende schoonheid (zoals de plotse sneeuwval die de personages doet bevriezen) en angstaanjagende afschuw (de verkrachting, buiten beeld, van het meisje door een vrachtrijder is een van de sterkste scènes die je ooit gezien zal hebben).

    Geïnteresseerd? Stuur vóór 26 september een mailtje naar griekenlandcentrum@ugent.be met je naam en de film(s) die je graag wil meekijken, en schrijf het bedrag (€7,5, of €15 voor twee) over op het rekeningnummer BE69 8803 2505 0178 (bevestiging volgt nadien).

    Toon details
  • Woe
    17
    Nov.
    2021

    ! GEANNULEERD ! Kristoffel Demoen, (On)eigen(tijdse) beschouwingen over Griekse tragedies

    20:00Dienstencentrum Ledeberg (Ledebergplein 30, 9050 Ledeberg)

    OPGELET! Door omstandigheden zal deze lezing jammer genoeg niet kunnen plaatsvinden.

    Word je van tragedie een (beter) mens? Is het tragisch als je favoriete ploeg verliest in de laatste minuut? Kan Antigone het klimaat redden? Valt er iets te leren of te louteren? Waarom spreekt een prof Griekse literatuur liever niet over “de Griekse tragedie” maar wel over enkele stukken van Sophokles en Euripides?

    In feite zal hij wel wat algemeenheden in herinnering brengen over dat vreemde fenomeen van het Atheense theater, om dan te vertellen wat hem blijft aanspreken in vier stukken uit de latere vijfde eeuw: Ajax, Medea, Asielzoeksters, Philoktetes.

     

    Over de spreker

    Kristoffel Demoen is docent Griekse literatuur aan de universiteit Gent. Zijn onderzoek concentreert zich op de doorwerking en vertaling van klassieke teksten, thema's en vormen in de latere Griekse en Westerse literatuurgeschiedenis.

    Praktische informatie

    Wanneer? woensdag 17 november 2021 om 20u

    Waar? Theaterzaal Dienstencentrum Ledeberg (Ledebergplein 30, 9050 Ledeberg)

    i.s.m. NKV Oost-Vlaanderen

     

    Toon details
  • Do
    16
    Dec.
    2021

    Matthew Payne, ‘Translated word for word’? Re-examining the relationship between Greek and Roman Republican tragedy

    20:00online: Zoom

    Aangezien de lezing van Arthur Bot, die op 15 december gepland stond, uitgesteld werd, biedt het Griekenlandcentrum ter vervanging deze lezing aan.

    (Her)bekijk deze lezing hier.

    Voorsmaakje

    Not a single Roman Republican tragedy is preserved for us in complete form. They survive to us in a disordered, lacunose, voiceless form, disconnected from the performance context which gave them meaning. And yet we can only ascribe these qualities to the fragments because we know that they once formed a complete play, with a continuous, meaningful text, ordered by a plot and performed a cast of characters embodied and voiced by actors in a theatre at one of Rome’s public festivals. But from the nineteenth century, serious attempts to restore some of these properties – their order, voicing and meaning in relation to the lost whole – began. Yet finding clues towards such reconstruction was complicated by the disjointedness between the fragments and their contexts. Indeed, the collection and publication of the fragments in dedicated editions from the sixteenth century amplified this dislocation. Instead, scholars looked backwards, to the far better documented Attic Greek tragedies, and particularly the thirty-two (relatively) complete tragedies by Aeschylus, Sophocles and Euripides. In this they were guided by the statements of Cicero and others that the Roman playwrights translated from the works of Greek tragedy, but what translation meant in the pre-Jeromian Roman world was often left under-interrogated.In this talk, I will use examples from Ennius’ works to investigate these issues, and show how different editors use Greek tragedy to offer creative responses to the frustration of the ambiguities of the Roman tragic fragment.

    Over de spreker

    Matthew Payne graduated in 2012 from the University of Cambridge with a degree in Classics, then came back to Cambridge to complete an MPhil in Classics in 2014. He then moved to the University of St Andrews in Scotland for a PhD. He completed his thesis, on aberration and criminality in Senecan tragedy, in 2018. Since September 2018 he has been a post-doctoral researcher at Leiden University in the Netherlands. His project concerns the surviving fragments of Roman tragedy. In 2021-22 he is a guest professor at the University of Gent, lecturing on Latin literature.

    Praktische informatie

    Wanneer? donderdag 16 december, om 20u

    Waar? de lezing is gratis online te volgen via het platform Zoom: https://ugent-be.zoom.us/j/96373838398?pwd=ZHNVSG9BS1lkZVpNcTVxdFExWjNvUT09.

    • Meeting ID: 963 7383 8398
    • Passcode: wJmwy752

     

    Om deze lezing te kunnen volgen, is een Zoom account vereist. Volg de stappen hieronder om de lezing bij te wonen.

    (Indien je al een Zoom account hebt, kan je eenvoudigweg op de link hierboven klikken. Let op: zorg ervoor dat je ingelogd bent!)

    • Download de Zoom app gratis op je computer of smartphone: https://zoom.us/download.
    • Maak gratis een account aan: https://zoom.us/signup.
    • Open de Zoom app.
    • Meld je aan met je inloggegevens. Je kan er ook voor kiezen in te loggen met een Google- of Facebook-profiel.
    • Klik op 'Join' en geef de Meeting ID en Passcode in.
    • Je kan zowel je camera als microfoon uitschakelen alvorens de virtuele zaal te betreden.
    Toon details
  • Woe
    16
    Feb
    2022

    Khadija El Kharraz Alami, ‘Nu ben ik Medea’: theatervoorstelling & interview

    20:00NTGent Schouwburg (Sint-Baafsplein 17, 9000 Gent)

    Op woensdag 16 februari brengt theatermaker en actrice Khadija El Kharraz Alami Nu ben ik Medea op de planken; een al meermaals in de prijzen gevallen theaterstuk waarin culturele spanningen op de voorgrond worden geplaatst aan de hand van Euripides’ Medea. Neem zeker en vast een kijkje op de site van NTGent voor een inleiding, biografie en trailer. De opvoering gaat door in de NTGent Schouwburg (Sint-Baafsplein), is Nederlands gesproken en vangt aan om 20:00. Na de voorstelling wordt een nabespreking voorzien.

    We hebben voor jullie niet minder dan 30 tickets ter beschikking, voor een gereduceerde prijs van 13 euro.
    Geïnteresseerd? Stuur vóór 10 februari een mailtje naar griekenlandcentrum@ugent.be en schrijf het bedrag (€13) over op het rekeningnummer BE69 8803 2505 0178 (bevestiging volgt nadien).

     

    Toon details
  • Woe
    23
    Mar
    2022

    Roald Docter, Het theater van Thorikos (Zuidoost-Attika): meer dan een koilon, orchestra en 35 scherven

    20:00Auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

    Voorsmaakje

    Het theater is het bekendste, opvallendste en meest omstreden monument van Thorikos. Zijn eigenaardige, ellipsvormige vorm - soms primitief, archaïsch of gewoon onregelmatig genoemd - heeft zowel de plaatselijke bevolking als reizigers sinds de 18de eeuw gefascineerd. Het archeologische onderzoek van het theater begon in 1886 door de American School of Classical Studies at Athens. In 1963 en 1965 werd het onderzoek hervat door het Comité voor Belgische Opgravingen in Griekenland, en in 2011-12 door de Griekse Archeologische Dienst. Tijdens deze drie campagnes werd het theater gedeeltelijk opgegraven en werden de indrukwekkende steunmuren die het zijn eigenaardige geven blootgelegd. Het zitgedeelte (koilon) is in tweeën gedeeld; een kleine tempel van Dionysos en een altaar flankeren de langwerpige orchestra, evenals een raadselachtige kamer met een bank in het oosten en een langwerpige hal in het westen. Deze structuren werden opgericht in een vroegere marmer- en kalksteengroeve tussen twee oudere mijningangen en een begraafplaats uit de 6e-4e eeuw v.o.t..

     

    Het Belgische onderzoek werd preliminair gepubliceerd, waarbij mede op basis van 35 scherven het theater de reputatie kreeg het vroegste theater in de Griekse wereld te zijn. Sinds zeven jaar bestudeert een team o.l.v. Andreas Kapetanios en Roald Docter de oude en nieuwe vondsten met het oog op een afsluitende publicatie. In deze lezing wordt de stand van zaken van dit onderzoek gepresenteerd.

    De oudste theaters, vooral die van de landelijke chóra, waren sinds de democratische hervormingen Kleisthenes aan het einde van de 6de eeuw onlosmakelijk verbonden met de sociopolitieke organisatie van Athene, gestructureerd volgens het zogenaamde demes-en-trittyes-systeem. De theaters boden niet alleen onderdak aan dráma’s in het kader van festivals ter ere van Dionysos, maar fungeerden ook als ontmoetingsplaatsen voor mannen die hun plichten tegenover de Atheense democratische instellingen vervulden: debatten, arbitrage en benoemingen in de raad (boule) in Athene, en andere functies van de polis.

     

    Over de spreker

    Roald Docter is hoogleraar Archeologie en Kunstgeschiedenis van de Klassiek Griekse Oudheid aan de Universiteit Gent. Hij is (co-)directeur van archeologische veldwerkprojecten in o.a. Thorikos, Carthago en Malta.

     

    Praktische informatie

    Wanneer? woensdag 23 maart 2022, om 20u

    Waar? Auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

    Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, studenten en scholieren. Anderen betalen €5.

    Vooraf inschrijven via https://humanitiesacademie.ugent.be/van-scene-tot-cinema is verplicht voor zowel leden als niet-leden.

    • registreer je eenmalig op https://humanitiesacademie.ugent.be/
    • klik op de knop “toevoegen aan mijn winkelmandje”
    • afrekenen doe je door rechts bovenaan op het winkelkarretje te klikken
    • duid bij het afrekenen aan welk tarief op jou van toepassing is
    • volg de instructies die je krijgt in de bevestigingsmail

     

    Toon details
  • Woe
    20
    Apr
    2022

    Julie Van Pelt, Niet applaudisseren, alstublieft. Over theatervrees en performance in de Byzantijnse periode

    20:00Auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

    Voorsmaakje

    Het mimespel en de pantomime, twee populaire theatervormen in het Romeinse keizerrijk, leefden verder tijdens de Vroegbyzantijnse periode. Ze bleven populair tot wel zeker de zesde eeuw o.t. Tegelijk was dit allerminst naar de zin van christelijke leiders, die het heidense spel verachtten en gelovigen krachtig opriepen het theater vooral te vermijden. De Byzantijnen ontwikkelden opvallend genoeg nooit een eigen theatervorm. Wanneer de antieke spelen dan toch eindelijk een stille dood stierven, is het enkele eeuwen wachten tot ze een Christelijke opvolger zouden kennen, en die kwam er enkel in het Westen. Als je de massa’s wil bezweren en ze tegelijk van ondeugdelijk vertier wil zien af te houden, waarom dan geen religieus en stichtelijk alternatief aanbieden? Het probleem ging echter verder dan de inhoud van de stukken alleen; theater zélf, als kunst- en representatievorm, werd als gevaarlijk en zelfs duivels beschouwd. Maar waarom dan? En kenden de Byzantijnen dan geen enkele vorm van publiek spektakel?

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Over de spreker

    Julie Van Pelt studeerde Taal- en Letterkunde Latijn-Grieks (2010-2013) en Vergelijkende Moderne Letterkunde (2013-2014) aan de Universiteit Gent. Ze behaalde een doctoraatstitel in Griekse Letterkunde and de Universiteit Gent in 2019 met een dissertatie over de representatie van vermomming en performance in Byzantijnse heiligenlevens. In haar huidig onderzoek bestudeert ze de figuur van de magiër en de literaire representatie van mirakel en magie in Griekse hagiografie.

     

    Praktische informatie

    Wanneer? woensdag 20 april 2022, om 20u

    Waar? Auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

    Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten en scholieren. Anderen betalen €5.

    Vooraf inschrijven via https://humanitiesacademie.ugent.be/van-scene-tot-cinema is verplicht voor zowel leden als niet-leden.

    • registreer je eenmalig op https://humanitiesacademie.ugent.be/
    • klik op de knop “toevoegen aan mijn winkelmandje”
    • afrekenen doe je door rechts bovenaan op het winkelkarretje te klikken
    • duid bij het afrekenen aan welk tarief op jou van toepassing is
    • volg de instructies die je krijgt in de bevestigingsmail
    Toon details
  • Woe
    18
    Mei
    2022

    Freddy Decreus, Over activisme, fictie en zwarte gaten. Milo Rau en zijn ‘Trilogie van oude mythen’

    20:00Auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

    Voorsmaakje

    Wat hebben ‘Orestes in Mosul’ (2019), ‘Christus in Matera’ (2020) en ‘Antigone in Amazonia’ (2022) gemeen buiten hun mythische vraagstelling? Zeker verwijzen deze drie voorstellingen / films naar een narrativiteit die tot verbondenheid leidt, maar tegelijk spreken ze ook ons onvermogen aan om de leegte op te vullen die we in grote mate zelf zijn. Van bij zijn aantreden als artistiek leider van NTGent (2018) is Milo Rau in dit verband een begenadigd verteller van verhalen gebleken, van stories die mensen samenbrachten rond hun iconen (‘Lam Gods’) of koloniaal verleden (‘Compassie’), maar die ook indringende vragen stelden over de manier waarop wij omgaan met de vele ficties die wij in het Westen in het leven geroepen hebben.

    De trilogie rond Orestes, Christus en Antigone vertoont een mythische, maar ook tragische dimensie die ons verontrust en tegelijk aantrekt, vooral wanneer geponeerd in gebieden die een bedreiging kunnen opleveren voor onze nachtrust en consumptiedrang (de olie van Mosul, de tomatenoogst in  Zuid-Italië, de grootschalige boskap in Brazilië). Wat Milo Rau, -eredoctor aan onze universiteit sinds vorig jaar-, intrigeert zijn de trauma’s, open wonden en brandhaarden in elke samenleving, het ongehoorde, onvoorstelbare en onbegrijpelijke dat overal ter wereld zichtbaar is en door hem onder de vorm van tribunalen expliciet wordt getoond (Moskou, Zürich, Congo).

    Foto: Fred Debrock

    Aan een publiek van klassiek geschoolde geesten stel ik dus de vraag of vormen van hedendaagse tragiek niet sterker werken dan de oud-Griekse tragedies, deze kunstvolle producten uit een classicisme waar wij heel familiair mee omgaan en vaak gereduceerd hebben tot burgerlijke dramas. Door welke tragische wonden worden wij vandaag nog echt verontrust en welk soort theater hoort thuis in een nieuwe tragische canon die ook Sarah Kane en Heiner Müller hoort in te sluiten? Durven wij in antropocene tijden ook ontdooiend permafrost, creatieve virussen en smeltende gletsjers tot de tragische dimensie rekenen waartegen wij onze zelf-definitie van mens moeten afzetten? Want zoals Kay Sara, de inheemse actrice die Antigone in het land van de Amazone speelt, zegde bij de (afgelaste) opening van de Wiener Festwochen in 2020: het probleem is niet ‘dat jullie niet weten dat onze bossen branden en onze volkeren sterven, het probleem is dat jullie je aan dit weten gewend hebben’ en dus niets doen om aan de tragedies die op ons afkomen het hoofd te bieden.

     

     

    Over de spreker

    Gevormd als klassieke filoloog aan de Universiteit Gent (1967-1971) startte Freddy Decreus daar een academische loopbaan op vanaf 1981 en was in de loop der jaren verantwoordelijk voor cursussen Klassiek Latijn, Literaire Theorievorming, Lerarenopleiding, Ritueel Theater, Mythologie en Receptiegeschiedenis. Publicaties handelen o.a. over theatergeschiedenis, tragedie en komedie in westers en postkoloniaal perspectief en de mythe in (post)moderne tijden. De laatste jaren publiceerde hij over het ritueel theater van Theodoros Terzopoulos (Attis, Athene), het activistische theaterwerk van Milo Rau (NTGent) en de metamorfoses in de kunst van beeldend kunstenaar Nick Ervinck. Samen met Gina D'harte gaf hij tot de recente vulkaanuitbarsting op La Palma daar jaarlijkse workshops over psychotherapie (Wilhelm Reich) en bioenergetica (Alexander Lowen). In Heusden hebben zij beiden het therapeutisch centrum ‘Huize Asclepius’ uitgebouwd. Als ‘ceremoniefluisteraar’ werkt hij thans ook mee aan ‘The House of Weddings’, waar hij alternatieve huwelijken en rituelen verzorgt.

     

    Praktische informatie

    Wanneer? woensdag 18 mei 2022, om 20u

    Waar? Auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

    Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten en scholieren. Anderen betalen €5.

    Vooraf inschrijven via https://humanitiesacademie.ugent.be/van-scene-tot-cinema is verplicht voor zowel leden als niet-leden.

    • registreer je eenmalig op https://humanitiesacademie.ugent.be/
    • klik op de knop “toevoegen aan mijn winkelmandje”
    • afrekenen doe je door rechts bovenaan op het winkelkarretje te klikken
    • duid bij het afrekenen aan welk tarief op jou van toepassing is
    • volg de instructies die je krijgt in de bevestigingsmail
    Toon details
  • Woe
    15
    Jun
    2022

    Arthur Bot, De tragedie ‘Erofili’ van Yeoryos Chortatsis (± 1600): een bloedig hoogtepunt van het Kretenzische renaissancetheater

    20:00Auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

    Deze lezing, die oorspronkelijk zou doorgaan op woensdag 15 december 2021, is uitgesteld naar het tweede semester en zal plaatsvinden op woensdag 15 juni 2022.

    Voorsmaakje
    In de meer dan 450 jaar van de Venetiaanse overheersing van Kreta (1211-1669), de belangrijkste koloniale Ventiaanse bezitting in het Oosten, vond er op Kreta, onder invloed van het Westen, een belangrijke opbloei van handel en economie plaats, een opbloei die samenging met de opkomst van de Kretenzische stadscultuur. Binnen deze ontwikkelingen namen de Venetianen geleidelijk de Griekse taal over, maar zorgden tevens voor een toenemende invloed van de westerse cultuur, een invloed die zich ondermeer manifesteerde in de beeldende kunst, de architectuur, de muziek en de literatuur.

    Yorgos Patsalakis en Anna Koutsaftiki als Filógonos en Erofili, Kreta 2005

    Tot de tweede helft van de zestiende eeuw vertoonde de Kretenzische literatuur , naast zekere invloeden van de Italiaanse Renaissance, vooral invloeden van de Byzantijnse erfenis en van de westerse middeleeuwen. Pas na ca. 1570 zou de invloed van de westerse Renaissance van beslissende betekenis zijn voor het karakter van de Kretenzische literatuur. De periode 1570-1669 is bekend geworden als de Kretenzische Renaissance. Tijdens deze periode is een aantal literair zeer hoogstaande werken geschreven, met als coryfeeën de theaterwerken en de berijmde romance Erotókritos, waarvan overigens ook delen als een theaterstuk zijn opgevoerd. Deze werken zijn alle in een veredeld Kretenzisch dialect geschreven.

    Uit het Kretenzische Renaissance-theater zijn een drietal tragedies en komedies bewaard gebleven, alsmede een religieus drama en een herdersspel. De Erofili is het bekendste en meest bestudeerde werk uit het Kretenzische theater en misschien wel de mooiste tragedie uit de Nieuwgriekse literatuur. Het werd waarschijnlijk geschreven tussen 1595 en 1600 door de Rethymnioot Yeoryos Chortatsis, de belangrijkste dramaschrijver uit de Kretenzische Renaissance en volgens de grote dichter Kostís Palamás ‘de vader van het moderne Griekse theater’. De eerste publicatie van het werk is in 1637, te Venetië.

    De belangrijkste bron van het stuk is de Italiaanse tragedie Orbecche (1541) van Giambattista Giraldi Cinzio, maar de Kretenzische ‘bewerking’ overtreft in alle opzichten het oppervlakkige en uiterst bloedige origineel. De Erofili wordt nog steeds regelmatig opgevoerd en leeft ook voort in de volkscultuur en in (moderne) composities.

    De lezing beoogt een eerste algemene kennismaking met het werk te bieden, waarbij een zekere nadruk op de karakterisering van de personages zal komen te liggen. Ook zullen we twee fragmenten uit monologen van de tragedie beluisteren, die door twee moderne componisten op muziek zijn gezet.

     

    Over de spreker

    Arthur Bot is vertaler en docent/onderzoeker bij de opleiding Nieuwgriekse taal en cultuur en byzantinologie van de Universiteit van Amsterdam, waar hij Nieuwgriekse taal en literatuur doceert, alsmede Byzantijnse geschiedenis. Aan de UvA heeft hij ook Italiaanse taalverwerving en moderne Nederlandse letterkunde gedoceerd. Gedurende enkele jaren heeft hij tevens Nieuwgriekse taal- en letterkunde en byzantinologie gedoceerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en Latijn en klassiek Grieks aan Nederlandse middelbare scholen. Van zijn hand zijn diverse artikelen en wetenschappelijke publicaties op het gebied van de vroege en moderne Nieuwgriekse literatuur. Onder zijn vertalingen is de omvangrijke bloemlezing met 50 moderne Griekse verhalen, die hij samen met Anna Dekker samenstelde en vertaalde (Moderne Griekse vertellingen, Dordrecht, Liverse 2013). Onlangs heeft hij, samen met Irini Papakyriakou, een tweetalige bloemlezing samengesteld met moderne Nederlandse poëzie (Bloemlezing van jonge Nederlandse dichters, Athene, Bakchikon 2021). Arthur is sinds maart 2022 voorzitter van het Nederlands Genootschap voor Nieuwgriekse Studies (NGNS).

     

    Praktische informatie

    Wanneer? woensdag 15 juni 2022, om 20u

    Waar? Auditorium 1 Jan Broeckx (Blandijnberg 2, 9000 Gent)

    Prijs? gratis voor leden van het Griekenlandcentrum, UGent studenten en scholieren. Anderen betalen €5.

    Vooraf inschrijven via https://humanitiesacademie.ugent.be/van-scene-tot-cinema is verplicht voor zowel leden als niet-leden.

    • registreer je eenmalig op https://humanitiesacademie.ugent.be/
    • klik op de knop “toevoegen aan mijn winkelmandje”
    • afrekenen doe je door rechts bovenaan op het winkelkarretje te klikken
    • duid bij het afrekenen aan welk tarief op jou van toepassing is
    • volg de instructies die je krijgt in de bevestigingsmail
    Toon details