Grieks voor iedereen – hoe begin ik eraan?

In navolging van het nieuwe project, Oude Grieken – Jonge Helden, dat Oudgrieks naar kansarme jongeren uit het lager onderwijs brengt, kregen we vragen van leerkrachten die deze lessen zelf in hun school zouden willen organiseren.

Daarom organiseert het Team Vakdidactiek Latijn & Grieks, in samenwerking met de Afdeling Grieks, een nascholing voor leerkrachten die Grieks graag aanbieden buiten het traditionele kader, bvb. in het lager onderwijs, via talent-uren taal in de eerste graad, of aan leerlingen met taalachterstand. De didactiek focust expliciet op de versterking van de Nederlandse taal via een speelse kennismaking met het Oudgrieks. Lesmaterialen zijn gratis online verkrijgbaar.

Programma:

14-15u: Oudgrieks voor beginners – een uurtje bijscholing voor leerkrachten die graag de initiatie Grieks zouden geven maar nog geen of nauwelijks kennis van de taal hebben

15-17u: een praktische introductie tot de didactiek van het project, met aandacht aan de manieren waarop de lesmaterialen aan de verschillende doelgroepen kunnen aangepast worden

Kost: Deze nascholing is gratis.

Inschrijven via email naar evelien.bracke@ugent.be.

Infodag Taal- en Letterkunde

Leerlingen van het laatste jaar middelbaar: geïnteresseerd om Grieks te studeren aan de UGent? Ontmoet je proffen en toekomstige medestudenten, en vergaar alle informatie over je toekomstige studie op de infodag Taal- en Letterkunde.

16 maart 2019, vanaf 10u: Blandijnberg 2, Gent

Maria Tomadaki – Teaching Greek in a Period of Financial Crisis: Ancient, Byzantine and Modern Greek in the Educational System of Contemporary Greece

After some opening remarks on the financial crisis in Greece and the problems it caused to education, my talk will introduce the educational system in Greece and the main courses of Greek that are included in the school curriculum. Subsequently, it will focus on recent changes in the school system of Greece, differentiations to teaching purposes and their impact to the learning of ancient Greek. It will also discuss current debates in Greece about the value of ancient Greek and its relation to Modern Greek. At the end, I intend to present the opinions of some significant intellectuals who affected the directions of teaching and learning Greek in contemporary Greece.  

Duo-presentatie, samen met Efstathios Kessareas (The “Ancient Greek” Controversy: Ideological Aspects)

Raymond Detrez – Grieks onderwijs op de Balkan in de negentiende eeuw: ‘school bij maanlicht’ of instrument van de Verlichting?

Het lijdt geen twijfel dat de Turcocratie weinig stimulerend was voor het Griekse intellectuele leven, maar de idee dat onderwijs werd verstrekt in ‘verborgen scholen’ (kryfa scholia), waar kinderen, zoals een populair Grieks volksliedje wil, bij het licht van ‘een stralend maantje’ heen gingen, slaat nergens op. In werkelijkheid bestonden er de hele tijd ontelbare dorpsscholen, waar jongens (alleen jongens) in de kerk of het klooster een elementaire opleiding kregen. Van in de achttiende eeuw boden enkele tientallen scholen (onder diverse namen – gymnasia, frontistiria, academies, lycea, musea) voortgezet onderwijs. Ook de Patriarchale Hogeschool in Constantinopel heeft nooit opgehouden te functioneren. De Academiën in Boekarest en Iaşi , die de bescherming genoten van de Fanariotische vorsten van Walachije en Moldavië, beiden vazallen van de sultan, boden Griekstalig onderwijs op een haast universitair niveau.Aan deze scholen kregen niet alleen Grieken een opleiding, maar ook Albanese, Slavische en Roemeense jongeren, afkomstig uit de vergriekste stedelijke sociale bovenlaag op de Balkan. De leraren aan de scholen voor voortgezet onderwijs, die vaak aan universiteiten in het Westen hadden gestudeerd, gaven de ideeën van de Verlichting aan hun leerlingen door. Daarbij ondervonden ze meer tegenkanting van de conservatieve orthodoxe geestelijkheid dan van de Osmaanse overheid, die in het kader van de grote staatshervorming, de Tanzimat, de modernisering van het onderwijs veeleer aanmoedigde.

Koen De Temmerman – Weapon of mass seduction. Retorica in de antieke klas

 

Van Barack Obama’s “Yes, we can!” tot de oneliners van Bart De Wever; van Donald Trumps “big, beautiful wall” tot de vaak bedenkelijke manieren waarop de voorbije jaren het Brexit-debat in het VK is gevoerd: speech is “hot”, en de kunst van het overtuigen geniet de laatste tijd hernieuwde aandacht in binnen- en buitenland. Maar het inzicht dat klassieke retorica ook een intrinsiek deel uitmaakt (of zou moeten uitmaken) van taal- en literatuuronderwijs is niet wijdverbreid, zelfs niet in de huidige onderwijspraktijk. Nochtans heeft het een lange traditie die teruggaat tot de oudheid, toen retorica de kern vormde van de antieke schoolopleiding, waar ze, zoals zal blijken in deze lezing, inderdaad veel meer omvatte dan enkel speech en overtuiging.